رودها و چشمه ها :

رودخانه دالكي : اين رود از ارتفاعات دشت اژن در غرب شيراز سرچشمه مي‌گيرد و پس از دريافت آب رودخانه‌هاي سرخون و شيرين‌رود و اتصال به رودخانه شاپور ، در نزديكي روستايي به نام رمله به خليج‌فارس مي‌ريزد . اين رود در قسمت‌هاي عليا به جز در حوالي برازجان به دالكي شهرت دارد ، ولي پس از دريافت آب رود شاپور حله ناميده مي‌شود .

رودخانه مند :رودخانه مند يكي از رودخانه‌هاي مهم ناحية مركزي سواحل خليج‌فارس است و مجموعاً چهار شاخة اصلي دارد كه جملگي از خطوط ساختار زمين‌شناختي منطقه تبعيت مي‌كنند . اين رود از ارتفاعات شمال‌شرقي كازرون (كوه انار) و ارتفاعات شمال غربي شيراز سرچشمه مي‌گيرد ؛ اين رود از سه شهر فسا ، جهرم و فيروزآباد مي‌گذرد و بعد از پيمودن 600 كيلومتر در جنوب بندر كنگان وارد خليج‌فارس مي‌شود .

رودخانه اهرم : رودخانه اهرم از ارتفاعات كلمه و فارياب و خائيز سرچشمه مي‌گيرد و پس از آبياري شهر اهرم از پل‌احمدي مي‌گذرد و در جنوب جزيره شيف به خليج‌فارس مي‌ريزد . آب اين رود در پايين‌دست شور و غيرقابل شرب است .

رودخانه شور : رودخانه شور از ارتفاعات گچ ترش و كلاه فرنگي سرچشمه مي‌گيرد و از حد فاصل دهستان حيات داود شبانكاره مي‌گذرد و در خور مزين وارد خليج‌فارس مي‌شود .

خائيز اهرم : چشمه هاي آب شيرين ناحيه خائيز اهرم كه تعداد آن ها نسبتاً زياد بوده و داراي كيفيت بسيار خوبي هستند . ......... ادامه مطلب
پوشش گياهي 

استان بوشهر به علت موقعيت خاص طبيعي و آب و هوايي، فاقد بيشه و جنگل هاي طبيعي است ، ولي ايجاد فضاهاي سبز خور موج و برازجان و درخت كاري طرفين جاده بوشهر- برازجان گام هاي موثري در امر ايجاد جنگل هاي مصنوعي استان بوشهر برداشته شده است . در فضاي سبز خور موج و برازجان به مساحت تقريبي 38/5 هكتار گونه هاي كهور ، ليپتوس ، ليموترش و در طرفين جاده بوشهر - برازجان به درازاي 10 كيلومتر گونه هاي كهور غرس شده است . جنگل هاي مصنوعي استان بوشهر تفريح گاه هاي مناسبي براي گذران اوقات فراغت مردم در ايام تعطيل به ويژه در فصل زمستان فراهم آورده است .


حيات وحش و مناطق حفاظت شده:


محدوديت پوشش گياهي و خشكي و گرمي عمومي هوا ، سبب شده تنها جانوراني بتوانند در اين ناحيه زندگي كنند كه با محيط طبيعي آن سازگار شده اند . با اين حال استان بوشهر گونه هاي مختلفي از حيات وحش را در خود جاي داده است . در بيابان ها و كوه پايه ها و ارتفاعات داخلي به ويژه كوه سياه اطراف خور موج و اطراف چشمه ها ، تنگه ها و فضاهاي سبز اين استان، حيوانات وحشي گوناگوني زندگي مي كنند . گونه هاي جانوري اين استان شامل پستانداران ، پرندگان و آبزيان هستند . از مهم ترين جانوران اين نواحي مي توان كل ، بز ، ميش ، قوچ وحشي را نام برد .

منطقه حفاظت شده مند : اين منطقه در اطراف رودخانة مند قرار دارد و از نظر حفاظت و تكثير برخي از حيوانات داراي اهميت قابل‌توجهي است . بنابر آمار اداره حفاظت محيط‌زيست استان در حدود 600-700 رأس اَهو و تعدادي قاراكل در اين منطقه زندگي مي‌كنند .

منطقه حفاظت شده تالاب حله : اين منطقه در محل تلاقي دو رودخانه شاپور و دالكي قرار گرفته و محل زيست انواع پرنده آبزي مهاجر است . اين تالاب يكي از تالاب‌هاي نمونه در سراسر جنوب ايران است .

منطقه حفاظت‌شده ناي بند : اين منطقه از نظر تنوع جانوران وحشي منحصر به فرد است و داراي ميش و قوچ ، كل ، بز وحشي ، آهو ، جبير و پلنگ است . جبير را آهوي هندي و آهوي كويري نيز مي‌نامند .


X