تامین‏ نیازهای‏ اساسی‏ مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امکانات‏ لازم‏ برای‏ تشکیل‏ خانواده‏ برای‏ همه‏ از اصلی ترین و مهمترین نیازها است که در قانون اساسی آمده است.

این تاکیدات در حالی است که تا زمان حاضر برخی از نامزدهای انتخاباتی به موارد عنوان شده از جمله "بهداشت" کم تر توجه نشان داده اند و همیشه بحث های اقتصادی و سیاسی را محور برنامه و شعار های تبلیغاتی خود قرار دادند، در حالی که از "سلامت" که بزرگترین گنجینه نعمت الهی است غافل مانده اند .
بسیاری از شهروندان و پزشکان با انتقاد از نامزدهای انتخاباتی نهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشتند: نامزدهای انتخاباتی به بهداشت و سلامت بی توجهند در حالی است که "سلامت" باارزش ترین نعمت خدادادی و ضروری ترین نیاز هر فرد است .
رییس انجمن بیماری عصبی "ام اس" استان اصفهان گفت : باعث تاسف است که تا کنون هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری برای بهداشت و سلامت برنامه و هدفی را ارائه نداده اند.
دکتر "مسعود اعتمادی فر " به نمایندگی از یک هزارو 500 بیمار مبتلا به بیماری "ام .اس "در گفتگو با خبر نگار ایرنا افزود : بیمه و اشتغال از نیاز های اصلی این دسته از بیماران و دیگر بیماران خاص است که انتظار می رود رییس جمهور در باره این خواسته ها برنامه ریزی های اجرائی داشته باشد نه شعاری .
"لیلا طاهر زاده " گفت : نامزدهای انتخاباتی بهداشت و سلامت را فراموش کردند و تنها برنامه ریزی خود را به جناح بندی و وعده های انتصابی پست و مقام تعریف کردند .
وی که یک بیمار دیالیزی است افزود : آموزش ، پیشگیری ، درمان و دارو از جمله نیاز های بهداشتی هر فرد است که می توان با اجرای آن علاوه بر کاهش بیماریها ، کاهش هزینه ها را که بار عظیم بودجه کشور را به خود اختصاص داده است به همراه جامعه ای سالم در بر داشت .
" عابدین اکبری " رییس انجمن تالاسمی اصفهان نیز با انتقاد از شعار های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت : مسئولان نباید به سلامت به دید یک موضوع حاشیه ای و سربار نگاه کنند ، بلکه باید آن را محور اصلی تمام برنامه ریزی های وزارتخانه های خود به منظور داشتن جامعه سالم بخصوص در بحث آموزش و پیشگیری از بیماری قرار داد دهند .
وی با بیان این که هر بیماری بار مالی سنگین و بعضا بیهوده را برای کشور به همراه دارد، افزود : توجه مقامات اجرائی در بهداشت و سلامت می تواند این بار مالی را کاهش و بر افراد سالم جامعه خود که می توانند یک نیروی کار سالم باشند بیافزاید .
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این باره گفت:کم توجهی نامزدهای انتخاباتی به این موضوع مهم در حالی است که بسیاری
از اقشار جامعه در زمینه آموزش ، پیشگیری ، درمان و بیمه بیشترین مطالبات را از رییس جمهور انتخابی دارند .
دکتر "شاهین شیرانی "در گفتگو با خبر نگار ایرنا افزود : جای تاسف است که نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در هر موضوعی برنامه و اهداف ریاست جمهوری خود را با شعار های تبلیغاتی مشخص کردند ، اما به نیازهای بهداشت و سلامت جامعه توجهی نشان نداده اند .
وی معتقد بود : کم توجهی این عده به اولویت قرار دادن بهداشت در سیستم اجرائی و قانونگذاری باعث شده است که توقع مردم از بهداشت فقط درمان باشد ، در حالی که باید خواسته و نیاز آنان را با برنامه ریزی به سوی آموزش و پیشگیری سوق داد .
وی با اشاره به تنوع و تغییر نوع بیماری ها که بسیاری از آنان در زمینه درمان هزینه بر است ، گفت : می طلبد که رییس جمهور آینده به علاوه بر تامین تجهیزات درمانی و داروئی ، پیشگیری و آموزش را که ارزان تر از درمان هزینه می برد را جز اولین اولیتها ی خود تعریف و به جد پیگیری کند .
دکتر "کوروش رحیمی " رییس انجمن دندانپزشکان سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ،گفت : اصل 42 قانون اساسی صریحا به سلامت و رایگان بودن آن اشاره می کند ، اما در زمینه اجرائی حتی شعاری هم کمتر با آن روبرو شدیم .
وی افزود : بهداشت در هر کشوری از اولین اولویت های برنامه ریزی و شعار های انتخاباتی است ، اما در کشور ما به این موضوع به عنوان نیاز اصلی کم تر توجه شده است .
وی گفت : نامزد های انتخاباتی ما در هر موضوعی از جمله اقتصادی ، سیاسی و روابط بین الملل مشاور و راهنما گرفتند ، اما در زمینه بهداشت و سلامت نه تنها مشاور ندارند بلکه تا زمان حاضر هیچ گونه شعار و برنامه ای از آنان در زمینه بهداشت به گوش نخورده است .
این دندانپزشک با بیان این که نیاز اصلی مردم در بهداشت آموزش و پیشگیری است، گفت : بیمه بخصوص در بحث دندان و بیماری های خاص از دیگر نیاز های درمانی مردم است که نیاز است رییس جمهور آینده ایران به این نیازها و اجرائی شدن آن توجه کند .
وی اظهار داشت : ملزم کردن ارائه خدمات ابتدائی بهداشتی با همکاری شرکت های تولید کننده نظیر " صابون ،" مسواک" و "خمیر دندان" در مدارس می تواند در کاهش بیماری وارتقا سطح بهداشت و سلامت جامعه تاثیر گذار باشد .
وی با بیان این که این رویه در کشور های خارجی موجب افزایش و مشارکت مردم در سلامت جامعه شده است، افزود : این موضوع باعث می شود که بیمه با توجه به کم شدن بیماران خاص و غیره رغبت بیشتری در بیمه کردن افراد نیازمند نشان دهد .
وی چون دیگر مردم و پزشکان خواست رییس جمهور آتی "بهداشت و سلامت " را از اولویت های اجرائی خود قرار دهد.

منبع سایت انتخابات


X